Nyheder ⌟

OL eller ej: ”Det handler om at være skarp, når det virkelig gælder”

17. april 2019

Vejen til OL er lang, hård og kræver stort opsøgende sponsorarbejde – især når man kommer fra baghjul. Trods hårde odds er udviklingslandsholdssejleren Mathias Lehm Sletten og hans 49er-makker gået ’all-in’ i jagten på metal til OL i Tokyo i 2020. Dette er historien om stor dedikation, personlig udvikling og om at gribe chancen, når den er der.

Pulsen er høj, åndedrættet tungt og ansigtsfarven skiftet til rød, mens Mathias Lehm Sletten knokler under bommen og i spielertrækket. ’Bay-testen’ er i fuld gang i Aarhus Internationale Sejlsportscenter og skal give Mathias og de øvrige elitesejlere en indikation af, hvor de fysisk står på tærsklen til et spændende år. Et år, som afgør, hvem af de danske sejlere, der får lov at repræsentere dannebrogs farver ved OL i Tokyo 2020.

Resultatet af Mathias’ fysiske test var heldigvis positiv. Formen er på plads, selvom han gerne må overtage et par kilo fra sin styrmand, lyder beskeden.

Han og 49er-makkeren Michael Hansen er netop hjemvendt fra et af Dansk Sejlunions mange årlige træningslejre, og i Danmark står den igen på hård fysisk træning inden næste lejr – alt imens maj måneds EM i England så småt kan anes ude i horisonten.

Ellers hedder det kommende og ultravigtige års højdepunkter VM 2019 i Auckland, New Zealand, i december og VM 2020 i Melbourne, Australien, blot få måneder senere. De to VM afgør makkerparrets endelige skæbne. Inden da kan maj måneds EM allerede have sikret drengene en billet til et test-OL, som afvikles præcis ét år før det ultimative mål – nemlig OL i Tokyo 2020.

Og slipper den ambitiøse sejlerduo gennem nåleøjet, er målet klart:

”Vi er gået ’all-in’ for at vinde en medalje ved OL i Tokyo. Vi ved, at det er et ambitiøst mål, og at vi både erfaringsmæssigt og resultatmæssigt kommer lidt fra baghjul,” fortæller Mathias Lehm Sletten.

Aldrig sejlet sammen før 2017

Mathias er i dag 26 år gammel og har sejlet, siden han var 11 år – først i Kaløvig og nu Aarhus Sejlklub, hvor han har sejlet 49er siden 2012. Dog afbrudt af en periode uden sejlsport for at læse på fuld tid – det var lige indtil Michael ringede.

”Siden 2012 sejlede jeg med skiftende makkere, fordi jeg havde svært ved at finde én, der var lige så kompromisløs omkring sejlads, som jeg selv er. Jeg kunne mærke, jeg havde uforløste mål og slet ikke var færdig med sejlsport på højeste niveau,” fortæller Mathias Lehm Sletten.

I januar 2017 fik han så det opkald, der snart skulle vende op og ned på tingene. I den anden ende var Michael Hansen, som Mathias allerede kendte fra sejlermiljøet. Han spurgte, om Mathias var frisk på en OL-kampagne med alt, hvad det indebærer. Endelig var der det match, som Mathias havde ledt efter – én med lige så store ambitioner og villighed til at sætte alt på ét bræt i sejlsportens navn.

”Vi klikkede straks og kunne mærke, vi havde fælles værdier. Vi er begge villige til at sætte sejlsporten over alt andet, og det var det vigtigste. Samtidig har Michael jo erfaring med at opbygge en OL-kampagne, hvilket er guld værd for os,” lyder det fra Mathias Lehm Sletten, der tilbage i januar 2017 købte båd til 115.000 kroner og drog på træningslejr med Michael Hansen uden reelt at have sejlet med ham tidligere.

Michael Hansen repræsenterede de danske farver ved OL i Rio 2016 i Laser-klassen, hvor han opnåede en pæn 25. plads. Den erfaring kan vise sig værdifuld.

Små fire år senere gælder det OL i Tokyo og 49er-klassen for makkerparret – en deltagelse, som man ikke kommer sovende til.

Uden økonomi dur helten ikke

Foruden træning ligger der et kæmpe kommercielt fodarbejde forud for en potentiel OL-deltagelse. For hverken talent eller vilje driver værket alene – specielt ikke i en idrætsgren, hvor omkostningsposten er så tung, som tilfældet er i sejlsport.

”Vi skal ud at finde hovedparten af økonomien selv. Det kræver rigtig meget tid og arbejde, så vi er nødt til at bruge cirka lige så meget tid på at finde sponsorer som på selve sejlsportsdelen i sådan en kampagne,” fortæller Mathias Lehm Sletten, som anslår at en 4-årig OL-kampagne koster i omegnen af 3 millioner kroner. Penge, der går til både, vedligeholdelse, rejser, udstyr, logistik og meget andet. Ingen af drengene får i øvrigt løn – begge er nemlig på SU.

Det kræver derfor en ukuelig vilje og tro på at lykkes, hvis man som sejler vil i mål med sådan et OL-projekt. Faktisk kalder Mathias det for en sejr alene det at stable tilstrækkelig økonomi på benene til kampagnen.

Havde Mathias prioriteret anderledes, kunne han formentlig have færdiggjort sin uddannelse på statskundskab på Aarhus Universitet. Men han fortryder slet ikke, at han i stedet har sat sit studie på standby for at hellige sig til sejlsporten.

”For mig er det at ’ligge’ ude på vandet den fedeste følelse i verden. Det er en livsstil, som jeg brænder for, og det skal man også gøre, hvis man kaster sig ud i et projekt som det her. Det handler for mig især om personlig udvikling og om at blive den bedste udgave af mig selv, og det kræver nogle ofre,” forklarer Mathias Lehm Sletten, som tilføjer, at han og Michaels uge sommetider når op over 70 timer.

Mathias fysiske test i sejlsportscentret overværes af landstræner Peter Hansen. Foto: Jon Koch Hansen

Fjerdebedste danske båd lige nu

Tilbage i Aarhus Internationale Sejlsportscenter er sæson- og ikke mindst OL-forberedelserne i fuld gang. Reelt har drengene kun holdt sølle to ugers ferie, siden de for to år siden for første gang mødtes i samme båd.

Alle sejl er nemlig sat til for at nå det altoverskyggende mål om OL i 2020. På World Sailing øjeblikkelige verdensrangliste er Michael og Mathias’ båd den fjerdebedste danske båd. Det betyder, at der satses stort på de to ambitiøse sejlere fra Team Danmark og Dansk Sejlunions side.

”Vi har alle dage været underdogs i forhold til de øvrige danskere. Vi har ikke nødvendigvis samme 49er-erfaring, men vi har kæmpet os op som en del af gruppen, der har en reel chance for en OL-plads,” fastslår Mathias Lehm Sletten, der dog er ydmyg og bevidst om såvel styrker som svagheder.

”Vi ved, at vi især skal udvikle vores fart i pressede spor, men vi har generelt en rigtig god fart i båden, når vi ligger frit. Det handler om få småjusteringer, som kan give de ekstra procenter, der skal til. Det kræver tid og træning,” forklarer han.

Det gælder om at slå til

Det er i sidste ende de få procenter, der er afgørende, når de to streger skal sættes under facit efter de to OL-adgangsgivende VM i New Zealand og Australien om et lille års tid.

I sejlsport er der således ingen landstræner, der udtager de bedste. OL-deltagelsen afhænger udelukkende af resultaterne ved VM, der fungerer som kvalifikation. Dermed bliver den svære øvelse at slå til, når det gælder.

”Det handler KUN om at være skarp, når det virkelig gælder. Det er kun de sportslige resultater, der tæller. Derfor skal vi ’peake’ i december og i februar 2020, når VM sejles,” siger Mathias Lehm Sletten, der forklarer, at samme timing skal til, hvis parret skal hive en medalje med hjem til et OL – hvis altså duoen når så langt.

Først er der et EM i England og siden de to VM-turneringer. Næste stop er endnu en 14-dages træningstur – denne gang i Italien, hvor endnu et skridt skal tages mod OL.

Danmark har stolte traditioner i 49er-klassen med medaljehøst ved de seneste tre OL. Måske bliver Mathias Lehm Sletten og Michael Hansen de næste i rækken. Det vil tiden vise.

Sailing Aarhus følger naturligvis de to Aarhus-sejleres rejse mod OL. Det samme kan du som læser eller måske potentiel sponsor eller partner gøre på drengenes hjemmeisde: www.hansenslettensailing.dk.

Michael og Mathias er gået all-in og har sat kursen mod OL i Tokyo 2020. FOTO: hansenslettensailing.dk