29er VM 2024 i Aarhus (1. – 9. august) nærmer sig med hastige skridt, og vi glæder os helt vildt til at tage imod jer. Som en optakt har vi talt med to 29er-par, der begge ser frem til at skulle sejle på hjemmebane. Inden august bringer vi to interviewartikler på vores hjemmeside samt videoklip fra interviewene på vores sociale medier.
Denne artikel handler om 29er-makkerparret Mads Wegener på 17 år og Nicklas Holt på 18 år. De har sejlet sammen siden februar 2024, så de er stadig en ret ny besætning. Men de har kendt hinanden i mange år og har allerede præsteret på vandet ved at vinde seneste Eurocup i Aarhus.
Hvordan er rollefordelingen i jeres makkerskab?
Mads: Min rolle i båden er at få os til at sejle hurtigt. Og så er Nicklas’ rolle at få os de rigtige steder hen – groft sagt.
Nicklas: Når det handler om alt det, der ikke foregår på vandet i båden fx al forberedelse, så er rollefordelingen meget lige. Vi gør det, der skal gøres, sammen.
Hvordan passer I to sammen som to forskellige unge mennesker?
Mads: Vi har sejlet optimistjolle sammen og generelt sejlet sammen i mange år, så vi er blevet rigtig gode venner. Vi har det fedt sammen og har meget samme humor. Og når vi sejler, så har vi samme mindset om, at vi gerne vil have noget ud af det. Men når vi ikke sejler, så har vi det også rigtig fedt sammen.
Nicklas: Og så er vi også rigtig gode til at komplementere hinanden, så hvis der er en der er lidt nede, så hiver den anden ham op. Og hvis vi har lavet en dårlig sejlads, så gør vi alt for at komme videre.
Hvad er jeres styrker og svagheder?
Nicklas: Altså jeg kan godt blive ret sur, hvis det nu ikke går så godt. Og der er en af Mads’ styrker, at han mere har fokus rettet mod at være beroligende og tænke, hvordan kommer vi videre og få flyttet fokus over på næste sejlads.
Mads: Jeg kan nogle gange miste en lille smule fokus, og der er Nicklas god til at få det tilbage. Og så er jeg rigtig god til at få os til at sejle hurtigt – hvis jeg selv må sige det.
Hvad kan I bruge jeres Eurocup-sejr i Aarhus til frem mod VM?
Mads: Det er altid dejligt at vide, at vi sejler hurtigt, der hvor VM skal foregå. Og godt at vide, at vi kan slå det bedste, fordi det var et stærkt felt til Eurocuppen. Så vi kommer nok til at hvile mere i os selv til VM, så det var et godt forberedelsesstævne.
Nicklas: Det var godt for os at få en så stor sejr, også fordi vi havde et svært og hårdt løb på vandet kort forinden. Men ved Eurocuppen i Aarhus blev vi mindet om, at vi faktisk har evnerne og farten til at gøre det rigtig godt til VM. Så det var helt klart et mentalt løft, og nu ved vi, at vi er en af de bedste både.
Hvad ser I allermest frem til ved at skulle sejle VM på hjemmebane?
Mads: Det bliver nok næsten mest alt det på land fx at der kommer familie og venner og støtter os, så vi virkelig kan mærke opbakningen og troen på os. Men når vi er på vandet, så er der ikke den store forskel på om vi er i Aarhus eller i Kina for den sags skyld – der sejler vi bare.
Nicklas: Det bliver en stor lettelse, at vi bare kan tage hjem, når vi kommer ind på land. At vi ikke skal tænke på alt muligt andet. Så det bliver et mere fredfyldt VM med fuldt fokus på det, det handler om. Og i forhold til at sejle i Aarhus Bugt, kan vi have en fordel – det er ikke sikkert – men vi kender trods alt vandet her og jo tættere vi sejler på land, desto større fordel for os.
Hvad er jeres målsætning til VM?
Mads: Vi har snakket om, at top-10 er et godt udgangspunkt, og det er det, vi arbejder hen i mod nu. Men der er noget tid endnu, så det kan godt være at den målsætning skal fintunes, når vi kommer tættere på.
Hvordan kan I bruge VM til at komme tættere på jeres langsigtede mål?
Mads: Hvis vi gør det godt, er det altid lækkert at have et godt VM-resultat på CV’et. Hvis vi får et stærkt resultat, så kan der åbne sig mange døre for os.
Nicklas: Hvis vi får et godt resultat, så ved folk, at vi er gode. Og så vil det også være dejligt at blive bekræftet i, at vi er gode nok til at ligge, der hvor vi ligger, og vise alle og os selv, at vi har noget at have det i på den store scene.