Det danske sejlerlandshold befinder sig i øjeblikket i Tokyo, som næste år skal danne ramme om OL. Sammen tester de baner, hotel, køkken, træner- og ekspertstab og holddynamik, ligesom formen også skal have et realitetstjek.
Et hurtigt kig på kalenderen afslører, at der præcis er ét år til OL i Tokyo i 2020. Derfor er den danske sejlerdelegation i øjeblikket i Enoshima ved Tokyo, hvor de udover at måle sig med den resterende del af verdenseliten i hver klasse tester forholdene.
Hele holdet har indkvarteret sig på et mindre hotel nær OL-havnen, hvor de i det meste af august ”slår lejr” – tre uger for at være præcis. I selskab med sejlerne er hele det olympiske setup, som tæller den komplette trænerstab, fysioterapeut, regelekspert og egen kok.
For-OL eller ”Ready Steady Tokyo” er navnet på generalprøven, hvor landsholdet udover at kigge holddynamikken efter i sømmene får lejlighed til at se nærmere på faciliteter, mad og ikke mindst klimaet, som kan vise sig særdeles lunefuldt på disse kanter.
Hård varme en stor udfordring
I øjeblikket er der cirka 30 grader i Tokyo, og derfor er varmetilvænning et stort tema for landsholdet. Dansk Sejlunion og Team Danmark har sammen udviklet specielt tøj, blandt andet køleveste som kan bruges til afkøling mellem sejladserne.
På havnen har Dansk Sejlunion også en container med klimaanlæg, så sejlerne kan holde møder i tempererede forhold. Derudover skal der samles viden om forholdene på de baner, der skal sejles på under OL, herunder strøm- og vindforhold.
”For os handler det om at teste hele det setup, som vi skal arbejde under ved OL. Vi skal have nogle rutiner og dagsrytmer ind i kroppen, og vi skal have alt det praktiske med mad og indkvartering til at fungere. På den måde ved vi, hvad der venter om et år, så vi til den tid kan fokusere 100 procent på det sportslige,” forklarer Thomas Jacobsen, sportschef i Dansk Sejlunion, til pressen fra Tokyo.
Vigtigt at kende banen inden OL
OL-sejladserne skal afvikles på fem baner ud for Enoshima. I Rio i 2016 var OL-banerne vidt forskellige, mens de i Tokyo er mere ensartede. Det gør det nemmere for sejlerne.
”Det giver os den fordel, at vi ikke behøver tilbringe helt så meget træningstid i Toyko som i Rio. Allerede nu har vi et godt kendskab til de sejladsforhold, som vi forventer at møde ved OL,” fortæller Thomas Jacobsen.
I forlængelse af OL-generalprøven er Enoshima fra den 27. august til 1. september vært for en regatta i World Cup-serien. Det giver endnu flere point på erfaringskontoen.
Via Team Danmark har KIRKBI A/S ydet særskilt støtte til de danske OL-sejlere, så de får mulighed for at stille med et komplet olympisk setup for de to stævner.
Kaløvigs Anna Munch med for at lære
Som ved et rigtigt OL må hver nation blot stille til start med én sejler eller besætning i hver af de klasser, hvor nationen er OL-kvalificeret. Derfor ser den danske delegation således ud:
Nacra 17 – Lin Ea Cenholt og Christian Peter Lübeck
49erFX – Ida Marie Baad og Marie Thusgaard
49er – Mads Emil Lübeck og Nikolaj Buhl
RS:X (K) – Lærke Buhl Hansen
Laser Radial – Anne-Marie Rindom (og Anna Munch)
Grundet afbud fra enkelte nationer i Laser Radial-klassen er der gjort plads til stortalentet Anna Munch foruden verdens- og europamester Anne-Marie Rindom.
Desuden støder Anne-Julie Foght Schütt/Iben Nielsby i 49erFX og Jonas Warrer/Jakob Precht Jensen i 49er til OL-truppen før World Cup’en.
Det er endnu ikke afgjort, hvilke besætninger, der skal til OL i 2020. Kvalifikationen til OL sker for de sejlere ved VM 2019 i december og VM 2020 i februar.
For-OL løber indtil torsdag den 22. august, og man kan følge de danske resultater ved for-OL her: tokyo2020.org/en/special/readysteadytokyo/sailing/results/